“Scheidend, Verbindend, Beschermend”

Verleden:
Een korte geschiedenis van de jonge dijk

Voordat de Afsluitdijk was aangelegd liep de gehele Zuiderzee kust bij iedere Noord-Wester stormgevaar.
Zeker bij springvloed werd al het water in deze baai gestuuwd met soms desastreuze gevolgen.

De Afsluitdijk is in vijf jaar tijd aangelegd ter bescherming van de gehele Zuiderzee kust, de huidige IJsselmeer kust.
De Afsluitdijk is eigenlijk ook een dam omdat aan beide kanten water is.
Er werd in 1927 begonnen en op 28 mei1932 werd het laatste sluitgat gesloten.

Zo werd de Waddenzee van de Zuiderzee gescheiden en onstond het IJsselmeer.
Noord Holland werd met Friesland verbonden en Friesland werd toegankelijker.
De gehele voormalige Zuiderzeekust werd beschermd.

In het begin reden er regelmatig paarden over de Afsluitdijk. De weg was nog enkelbaans en de ruimte tussen het huidige fietspad en de weg naar Friesland was gereserveerd voor een spoorlijn. Deze is er uiteindelijke nooit gekomen omdat er voor gekozen werd de weg twee baans te maken.

Zo ook tijdens de bevrijding, kwamen de Canadezen met paard en wagen de Afsluitdijk over getrokken.
Foto’s hiervan hangen in het Monument op de Afsluitdijk. In de jaren na de oorlog graasden paarden op de dijk.
Kortom paarden horen op de dijk.

Robert Doornbos reed in 2006 in een F1 over de Afsluitdijk naar Friesland. In minder dan 6 minuten had hij weinig tijd om van het wijdse uitzicht over het IJsselmeer te genieten.

In 2008 haalde de Afsluitdijk zelfs Top Gear:  Jeremy Clarkson reed in een Mercedes-Benz SLR McLaren  de Afsluitdijk over in een race naar Oslo.

Genoeg pk allemaal bij elkaar, tijd om het met pure originele Friese pk te doen:
minimaal 500 x 1pk.

Heden

Er is in Nederland geen iconischere dijk dan de Afsluitdijk.
Van zeer grote hoogte is de dijk nog duidelijk zichtbaar omdat het dwars door water loopt.
Dit maakt de Afsluitdijk zoals reeds gezegd, eigenlijk een dam.
Voor de meeste mensen is de Afsluitdijk een lange rechte snelweg om van en naar Friesland te komen. Het merendeel van de Nederlanders realiseert zich waarschijnlijk niet hoe bijzonder deze dijk is. Zeker buitenlandse toeristen vergapen zich aan dit relatief onbekende stukje delta werken.

Toekomst

Rijkswaterstaat (RWS) is druk bezig om daar nu verandering in te brengen en de Afsluitdijk de erkenning te geven die zij verdient.
Het is de bedoeling om van de Afsluitdijk een toeristische trekpleister te maken.

Om dit te realiseren worden er op dit moment meerdere projecten door Rijkswaterstaat ontwikkeld.

In Kornwerderzand wordt een nieuw museum gebouwd dat in maart 2018 wordt geopend; het “Afsluitdijk Wadden Center” (AWC)

De Afsluitdijk is een Icoon, zeker als je in Friesland woont.
De sluizen zijn beeldbepalend en worden mooi uitgelicht door de kunst van Daan Roosegaarde.
Dit zou ook met het monument gedaan moeten worden.

Verder wordt de Afsluitdijk energie neutraal door middels van windmolens in- en drijvende zonnepanelen op het IJsselmeer. De dijk zelf wordt verstevigd.

de tekening is een schets en niet maatvast | aan de tekening kunnen geen rechten worden ontleend

Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan de ecologische impact van de Afsluitdijk en hoe deze verbeterd kan worden.

De Thústocht zal zeker helpen de Afsluitdijk op de kaart te zetten.
Beelden van deze imposante stoet Friesen op “de groene evenwichtsbalk” zullen ongetwijfeld nog lang en met grote regelmaat op de sociale media opduiken en wereldwijd bekeken worden.

Er is immers geen mooiere ansichtkaar van de Afsluitdijk denkbaar dan één met een Zwarte Parel.

“Scheidend, Verbindend, Beschermend”